Kees van Weijen nieuwe voorzitter brancheorganisatie IMPALA 10-09-2013

Kees van Weijen nieuwe voorzitter brancheorganisatie IMPALA

Tijdens de vorige week gehouden conferentie Berlin Music Week heeft IMPALA, waarin de independent muziekmaatschappijen zijn vertegenwoordigd, Kees van Weijen tot nieuwe voorzitter gekozen.

Dit als onderdeel van de verkiezing van het nieuwe bestuur, waarbij de huidige voorzitter Jonas Sjöström, namens Playground Music Scandinavia, Edel en de Zweedse brancheorganisatie SOM, tot president is verkozen. Geert De Blaere, die de Belgische associatie BIMA vertegenwoordigt, werd als secretaris herkozen. Het bestuur is gekozen voor een periode van twee jaar en werkt nauw samen met ‘executive chair’ Helen Smith. Voormalig IMPALA-president Mark Kitcatt blijft als bestuurslid betrokken, net als Patrick Zelnik van Naïve. Dag Häggqvist en Marcus Turner (CNR Entertainment) zijn als bestuursleden teruggetreden.

Belangrijke speerpunten in het beleid van het nieuwe bestuur zijn de overeenkomsten die met Warner Music Group en Merlin gesloten moeten worden, om een gelijkwaardige  concurrentiepositie ten opzichte van de majors in de digitale wereld te continueren.

Van Weijen, in Nederland voorzitter van de independent organisatie STOMP, geeft in een persoonlijke toelichting aan dat hij zich vereerd voelt met de uitverkiezing tot voorzitter van de belangrijkste Europese brancheorganisatie IMPALA: “Ik bedank dan ook het bestuur dat ze me dit vertrouwen geven en me tot hun nieuwe voorzitter hebben gekozen. Samen met de overige bestuursleden zie ik het als mijn taak om voort te bouwen op de stevige fundamenten die mijn voorgangers hebben gelegd en om zorg te dragen voor een gezonde positie voor independent muziekmaatschappijen. Belangrijkste opdracht is om de discussie op bestuurlijk niveau aan te sturen met als uitgangspunt om in een sterk veranderende markt voor de 4.000 onafhankelijke muzieklabels, die verenigd zijn in IMPALA, een concurrerende marktpositie te bevechten ten aanzien van de marktdominantie van de drie bestaande muziekmajors.”

Het volledige IMPALA-bestuur ziet er als volgt uit:

• !K7 - Horst Weidenmüller
  • 8Ball Music -Robin Van Beek