Onafhankelijke muziekbedrijven verzoeken Europese Commissie om maatregelen 04-06-2014

Onafhankelijke muziekbedrijven verzoeken Europese Commissie om maatregelen

Hilversum, 4 juni 2014 - Het geschil tussen de onafhankelijke muziekbedrijven, verenigd in The Worldwide Independent Network (WIN), en YouTube is geëscaleerd. YouTube dreigt opnamen van onafhankelijke muziekbedrijven te blokkeren indien deze niet akkoord gaan met de voorwaarden van de nieuwe streaming muziekdienst van YouTube. Deze dienst biedt zeer ongunstige voorwaarden, aldus WIN. Zowel WIN als de Stichting Onafhankelijke Muziekproducenten (STOMP) maken bezwaar tegen de handelswijze van YouTube.

YouTube, volledig eigendom van Google, blijft individuele muziekbedrijven rechtstreeks benaderen met niet onderhandelbare standaardcontracten en met een expliciet dreigement dat hun content zal worden geblokkeerd op het platform, indien niet akkoord wordt gegaan met de voorwaarden.

De Featured Artists Coalition, vertegenwoordiger van vele vooraanstaande en nieuwe artiesten, onderschrijft de oproep van WIN tot maatregelen die YouTube dwingen te stoppen met het misbruiken van haar marktmacht jegens de onafhankelijke muziekbedrijven en artiesten.

Vandaag zullen de independents tijdens een persconferentie in Londen laten weten dat zij oproepen tot maatregelen en zich zullen wenden tot de Europese Commissie. IMPALA, de Europese organisatie van onafhankelijke muziekbedrijven, zal een klacht indienen bij de Europese Commissie, hetgeen is besloten door het bestuur van IMPALA tijdens het vooraanstaande muziekfestival Primavera, waar meer dan 90% van de artiesten independent zijn. De klacht omvat een verzoek tot dringende interventie om YouTube te weerhouden van blokkerings- en/of verwijderingsmaatregelen en de dreigementen daarover. IMPALA ziet interveniërende maatregelen als een essentiële waarborg tegen onrechtmatige handelswijzen en ter bevordering van daadwerkelijke concurrentie en diversiteit in de digitale muziekmarkt.

“We moeten er alles aan doen om de independent sector te beschermen tegen machtige dominante internationale ondernemingen die dreigen content van individuele onafhankelijke muziekbedrijven te blokkeren indien deze niet akkoord gaan met zeer ongunstige voorwaarden. Wij hebben ons over deze kwestie vandaag ook gewend tot de Nederlandse regering”, aldus Kees van Weijen, voorzitter van STOMP en voorzitter van IMPALA. “Consumenten dienen toegang te hebben tot het brede scala aan independent muziekproducten en optimaal te kunnen blijven profiteren van innovaties en talentontwikkeling binnen de independent sector”, stelt van Weijen.