Rotterdam Airlines ontvangt eerste STOMP Independent Award

Amsterdam, 9 november 2017 – Rotterdam Airlines heeft woensdag 8 november tijdens de jaarlijkse STOMP Ledendag de STOMP Independent Award 2017 in ontvangst mogen nemen. De nieuwe award is door STOMP in het leven geroepen om het goede werk van independents en hun relevantie voor het Nederlandse economische verkeer en culturele veld ook bij de consument zichtbaar te maken. De STOMP Independent Award is een juryprijs en wordt dit jaar voor het eerst uitgereikt.

Luciano Winter van Rotterdam Airlines zegt in een reactie op het ontvangen van de prijs: “Ik vind het een enorme eer en een beloning van het team dat zich altijd maximaal inzet voor onze artiesten. De erkenning van collega’s is bijzonder. We zullen de award een mooi plekje geven bij ons op kantoor.”

Het juryrapport:
“Opgericht door de broers Jairzino en Luciano Winter, nadat de rapper Jairzinho zijn broer vroeg hem te managen in zijn prille rap carrière. Inmiddels is Rotterdam Airlines uitgegroeid tot een toonaangevend Nederlands urban label met een sterk roster met vele top 10 chart noteringen. Het label vertegenwoordigt een dynamisch platform van ruim 230k abonnees op YouTube, waarop een haast eindeloze lijst zeer goed bekeken en kwalitatief hoogwaardige video’s te vinden zijn die in totaal 168 mln keer bekeken zijn. Dit jaar heeft zij opnieuw een hiphop album op #1 in de charts te laten binnen komen, namelijk Picasso van Sevn Alias.

Voor veel beginnende artiesten is deze independent platenmaatschappij een serieus alternatief voor de bestaande powerhouses. Steeds vaker geniet het zelfs de voorkeur en is het een droom voor vele rappers om bij Rotterdam Airlines te tekenen en te releasen.

De jury vindt Rotterdam Airlines een verrijking voor het Nederlandse muzieklandschap en een maatschappij waar de Nederlandse independent label community trots op mag zijn.”

Voorzitter van STOMP Kees van Weijen stelt: “Ik ben enorm trots dat de eerste STOMP Independent Award naar deze enthousiaste club jonge mensen gaat. Rotterdam Airlines is inmiddels niet meer weg te denken uit het Nederlandse muzieklandschap en een prachtig voorbeeld van de dynamiek van de independent label community.”

Link naar de video

Over STOMP
STOMP is de koepel voor independent muziekmaatschappijen en onderdeel van NVPI Audio. STOMP stelt zich ten doel de positie van independents als groep te versterken. Om dat te bereiken ontplooit zij allerlei activiteiten langs de lijnen vertegenwoordigen, organiseren, informeren en promoten. Dat varieert van politieke lobby tot aan de jaarlijkse ledendag en van internationale samenwerkingsverbanden tot aan de helpdesk op de website. Dit alles in het belang van independent labels. STOMP is er nadrukkelijk voor hen.

De STOMP Independent Award wordt toegekend aan een persoon of organisatie die zich op een bijzondere manier onderscheidt en in het oog springt in het diverse independent landschap. De jury bestond deze eerste editie uit een afvaardiging van het STOMP-stichtingsbestuur te weten Floris Janssen en Tom Peters en wordt onderschreven door het gehele bestuur van STOMP.

op de foto van links naar rechts: Gary Oduro (Rotterdam Airlines), Luciano Winter (Rotterdam Airlines), Marta Belay (Rotterdam Airlines), Kees van Weijen (voorzitter STOMP).