STOMP verheugd over popnota van Minister Bussemaker 09-03-2016

STOMP verheugd over popnota van Minister Bussemaker

9 maart 2016

De afgelopen jaren heeft STOMP, als onderdeel van de Popcoalitie, keihard gewerkt om te werken aan een plan voor een publiek-private samenwerking die er toe moet leiden dat meer Nederlandse talenten in de wereldwijde popmuziek terecht komen. Dat heeft geleid tot de notitie "Pop naar het Buitenland", welke de Popcoalitite op 1 december 2015 aan de minister heeft gepresenteerd.
Vandaag heeft de minister een brief gestuurd aan de kamer, waarin de minister aangeeft "enthousiast" te zijn over dit plan en de samenwerking met de Popcoalitie als "constructief" ervaart. De minister vraagt de Popcoalitie nu om verder invulling te geven aan het plan, dat door Buma Cultuur en het Fonds Podiumkunsten financiëel ondersteund zal worden. Beide partijen dragen in de periode 2017-2020 beiden jaarlijks EUR 500.000,- bij uit eigen middelen.
STOMP is verheugd dat zij de stem en de belangen van de onafhankelijke muziekproducenten heeft vertegenwoordigd in het overleg binnen de Popcoalitie en staat ook vierkant achter het programma, waaraan Minister Bussemaker nog eens EUR 190.000,- bijdraagt voor een snelle invoering.

Download hier de kamerbrief van minister Bussemaker
Download hier de notitie van de Popcoalitite "Pop naar het buitenland"

Lees hieronder het volledige persbericht van het ministerie voor Onderwijs Cultuur en Wetenschappen van 9 maart 2016

Bussemaker wil voor poptalenten een wereldwijd podium
9 maart 2016

Minister Jet Bussemaker (cultuur) stimuleert poptalenten om over de landsgrenzen heen te kijken. Door talenten de mogelijkheid te geven op podia in Nederland te spelen én de Nederlandse popmuziek in het buitenland op de kaart te zetten, hoopt Bussemaker dat meer muzikanten de wereldwijde top bereiken.

Pop, dance en urban zijn een belangrijke industrie geworden met bands, acts en deejays die de wereld over vliegen. Ook Nederlands poptalent weet een enorm publiek aan te spreken met zijn muziek. Een internationale carrière is echter niet voor iedereen weggelegd. De Nederlandse popmuzieksector, verenigd in de Popcoalitie, heeft een plan voor publiek-private samenwerking opgesteld om in de toekomst meer Nederlandse talenten in de top van de wereldwijde popmuziek te krijgen. Voor de periode 2017-2020 maken Buma Cultuur en het Fonds Podiumkunsten binnen de bestaande middelen jaarlijks beide € 500.000 vrij voor de ondersteuning ervan. Minister Bussemaker juicht het plan van de Popcoalitie toe en draagt aan de snelle start van het plan in 2016 € 190.000 bij.

Voor aanstormend talent is het belangrijk om podiumervaring op te doen. Poppodia in steden hebben een belangrijke rol bij talentontwikkeling. Nieuwe, beginnende acts en bands kunnen er vlieguren maken en publiek kan er nieuwe artiesten ontdekken, maar poppodia staan onder druk. Van podia wordt verwacht dat ze een vernieuwend aanbod presenteren, terwijl ze tegelijkertijd geconfronteerd worden met minder subsidie en hogere kosten. Bussemaker laat de Popcoalitie in samenwerking met het Fonds Podiumkunsten onderzoek doen naar de precieze oorzaak van dit probleem.

Educatie en talentonwikkeling zijn prioriteiten voor het cultuurbeleid van minister Bussemaker. Zeker als het om popmuziek gaat, reikt Nederlands succes tot over de grenzen. Met deze inzet geven de overheid en de popsector dit succes samen een steun in de rug.