Voorbereidingen Ledendag 8 november in volle gang! 11-10-2017

Voorbereidingen Ledendag 8 november in volle gang!

De voorbereidingen voor de jaarlijkse STOMP Ledendag van woensdag 8 november 2017 zijn in volle gang. Vanwege de groeiende belangstelling vindt het evenement voor het eerst plaats in De Vorstin in Hilversum.

Entree voor de Ledendag is gratis voor directies en personeel van leden van STOMP, mits aangemeld/geregistreerd per e-mail aan project coördinator Michel Peek (michel.peek@stichtingomp.nl).

Binnenkort wordt het definitieve programma van de Ledendag bekend gemaakt, maar we kunnen intussen al enkele highlights benoemen:

GFK

Vertegenwoordigers van GFK zullen een uitgebreide analyse geven van de huidige stand van de muziekindustrie en niet alleen de prestaties van de independents belichten, maar ook tussen de verschillende genres binnen de independent community. Ook de verschillen tussen Nederlands product versus buitenlands product op de Nederlandse markt, alsmede de verschillen en overeenkomsten met hoe independents in het buitenland presteren.

NVPI

De muziekmarkt is in beweging. In het bijzonder de wet- en regelgeving rondom artiesten, copyright, labels etcetera. Organisaties als NVPI, IMPALA en WIN zijn continue bezig het belang van het platenmaatschappijen gilde bij de (inter-)nationale wetgevers te verdedigen en onder de aandacht te brengen. Het is een turbulente periode, waarin veel gebeurt. De NVPI geeft een update van de stand van zaken en haar inspanningen op dat vlak.

Denis Doeland

Niet alleen op het gebied van wetgeving is er veel aan de hand, ook nieuwe technologieën stellen labels voor bijzondere uitdagingen. Denis Doeland is op een missie en vertelt in een op independents toegesneden presentatie welke grote veranderingen gaande zijn en hoe de independents daarop in kunnen spelen. Ter voorbereiding enig leesvoer hier en hier.

SENA – “Laat jij geld liggen?”

SENA is een belangrijke organisatie voor labels, want incasseert en distribueert naburige rechten gelden. Veel labels doen dat goed, maar toch blijft er soms geld liggen. In deze presentatie zal SENA de diepte ingaan over de inkomsten van independents en handvatten bieden die helpen bij het maximaal claimen van aan independents toekomende gelden.

MusicXport

De Musicxport regeling is relatief nieuw, maar een bijzonder effectieve en behulpzame regeling om Artiest in het buitenland voeten aan de grond te laten krijgen, of juist die artiesten die al tractie hebben in het buitenland te helpen met ‘de volgende stap’. In de presentatie komen de do’s and don’ts van het programma aan bod.

STOMP Independent Award

Op de STOMP Ledendag XL zal voor het eerst de STOMP Independent Award uitgereikt worden. De prijs is in het leven geroepen om meer erkenning te geven voor de mensen achter de schermen en in het bijzonder bij de independent labels. De Prijs is een erkenning voor een persoon of organisatie vanwege zijn/haar bijzondere werk of prestaties als independent in de muziekindustrie. We roepen iedereen op om iemand voor te dragen via de website van STOMP via deze link. Deadline voor het voordragen sluit op 25 oktober. De winnaar wordt tijdens de borrel van de Ledendag XL van woensdag 8 november bekend gemaakt.

Verder…

Naast bovengenoemde thema’s komt ook Spotify spreken, zal global rights agency Merlin langs komen voor een presentatie en zal voorzitter van STOMP Kees van Weijen vertellen over de activiteiten van STOMP en haar zusterorganisaties IMPALA en WIN. Meer updates volgen in de aankomende periode.

Tijden:

12.00 deur open
12.30 aanvang programma
16.30 aanvang borrel en uitreiking STOMP Independent Award
18.00 einde

Adres:

De Vorstin, Koninginneweg 44, 1211 AS, Hilversum

Aanmelden/ registreren voor de Ledendag XL kan door te mailen met de project coördinator Michel Peek via michel.peek@stichtingomp.nl. Entree is gratis voor directies en personeel van STOMP leden, mits vooraf geregistreerd.