WIN herbevestigt Fair Digital Deals Declaration 07-03-2018

WIN herbevestigt Fair Digital Deals Declaration

Nu de beursgang van Spotify dichterbij komt commiteren de independents zich aan transparatie en eerlijke deal-making

<<< Update: lees hier artikelen over dit onderwerp in Billboard, Music Week en MBW >>>

London, 6 maart 2018 – De wereldwijde belangenbehartiger voor independent labels WIN (Worldwide Independent Network) kondigt een nieuw initiatief aan om toe te voegen aan de ondertekenaars van de in 2014 gelanceerde Fair Digital Deals Declaration.

Nu Spotify een spoedige beursgang voorbereidt op de New York Stock Exchange, zullen diverse muziek bedrijven profiteren van de verkoop van aandelen, waaronder ook de independent labels die via Merlin een aandeel hebben in de bekende muziek streaming dienst.

De eigenaren van grote hoeveelheden muziekrechten hebben nieuwe overeenkomsten gesloten met DSP’s en kunnen, als toevoeging aan het eigen vermogen, tevens zogenaamde ‘bulk uitkeringen’ ontvangen die vaak voort komen uit vergoedingen voor toegang, administratie, ‘breek’ en andere niet toewijsbare kosten.

In juli 2014 lanceerde WIN de Fair Digital Deals Declaration (zie onder). Deze vrijwillige verklaring werd door independent labels wereldwijd ondertekend, waarmee zij verklaarden dat zij hun artiesten eerlijk zouden behandelen als het gaat om de vergoeding voor digitale exploitatie van de opnames van artiesten. De Fair Digital Deals Declaration werd vervolgens in Frankrijk gebruikt bij de ontwikkeling van een nieuwe gedragscode en in maart 2017 werd het in het Britse House of Lords gebruikt als voorbeeld van ‘best practice’.

Over de gehele wereld zullen de aankomende weken lokale independent belangenorganisaties, zoals STOMP in Nederland, bij hun leden de Fair Digital Deals Declaration onder de aandacht brengen en vragen aan de eerdere ondertekenaars hun verklaring te herbevestigen.  Het is voor independent labels een vrijwillige keuze de Fair Digital Deals Declaration te ondertekenen.

De drie major labels hebben op dit moment al aangegeven dat zij de opbrengst uit de verkoop van aandelen in Spotify zullen delen met de artiesten die zij rechtstreeks onder contract hebben. WIN roept nu Sony Music Entertainment, Warner Music en Universal Music Group op om ook de independent labels, en daarmee de bij de independents aangesloten artiesten, die door de majors worden gedistribueerd eerlijk en pro rata mee te laten delen in de uitbetalingen die de majors ontvangen.

De independent label gemeenschap heeft haar zorgen geuit over haar aandeel in de te verwachten opbrengst van de aangekondigde beursgang en in antwoord daarop heeft WIN opnieuw de beloftes van de Fair Digital Deals Declaration herbevestigt. Hiermee neemt WIN duidelijk stelling in en versterkt zij haar boodschap van transparantie en eerlijkheid.

Alison Wenham, CEO van WIN zegt: “The Fair Digital Deals Declaration is een vrijwillig initiatief dat is gelanceerd in 2014 en was een duidelijk statement van die labels in de richting van hun artiesten. Met de komende beursgang van Spotify, geschatte waarde USD 19 mld, hebben zij een prachtige mogelijkheid hun positie te herbevestigen. De verwachting is dat meer labels de verklaring in de komende weken zullen ondertekenen. Wij zijn er op gebrand de duurzame economische relatie tussen independents en hun artiesten te behouden.”

Martin Mills, oprichter van Beggars Group en voorzitter van WIN zegt: “Het is volkomen logisch dat de independents, die de afgelopen 70 jaar verantwoordelijk zijn geweest voor iedere nieuwe muzikale beweging en ontwikkeling, de leiding nemen bij het commiteren aan eerlijke en redelijke behandeling van artiesten en aanpassing van contractuele voorwaarden terwijl het digital tijdperk zich nog in onbekend terrein begeeft.”

Download hier de Fair Digital Deals Declaration, de Engelse versie van het persbericht en nog andere