Nieuws

WINTEL 2018 laat groeiend marktaandeel zien van independents 04-12-2018

WINTEL 2018 laat groeiend marktaandeel zien van independents

Independents Vertegenwoordigen Nu 39.9% Van Alle Wereldwijd Opgenomen Muziek
Wereldwijde Opbrengsten 10.9% Gestegen t.o.v. Vorig Jaar, Wereldwijde Streaming Opbrengsten 46% Gestegen

 
 
London,  4 december 2018 – WINTEL 2018 is het derde rapport dat gemaakt is voor het Worldwide Independent Network (WIN), waarmee het wereldwijde marktaandeel van de independent sector in kaart wordt gebracht d.m.v. te meten op basis van eigendom masterrechten in plaats van distributieniveau.

Dit 3e rapport is gemaakt in opdracht van WIN om de globale economische en culturele invloed van de independent muzieksector te analyseren. Het onderzoek is gedaan door Mark Mulligan van MIDiA Research, en geschreven door Music Ally. De resultaten, verzameld van 33 landen, vertegenwoordigen de meest complete beoordeling van de wereldwijde onafhankelijke platenlabel sector die ooit is samengesteld.

Dit onderzoek toont aan dat independents hun marktaandeel hebben zien groeien van 39.6% in 2016 naar 39.9% in 2017.
 
De globale opbrengsten groeiden ook, van 6.2 miljard dollar in 2016 naar 6.9 miljard dollar in 2017, wat zich vertaalt naar een sterke jaar-op-jaar groei van 10.9%. terwijl de globale muziek markt groeide met 10.2%


De globale industrie staat even stil om de enorme groei van zogenoemde opkomende markten op te merken. Zo heeft China een groei van 36% in omzet, Azië en Australazië een groei van 5.4% in omzet en een streaming groei van 38%, terwijl Zuid-Amerika sterk doorpakt met een algemene groei van 17% en een groei in streamingopbrengsten van bijna 50%.

Het is belangrijk om te benadrukken dat dit rapport zich bij het analyseren van marktaandeel wederom focust op eigendom van masterrechten, in plaats van de distributie waarde.

Dit is een cruciaal onderscheid, want wanneer independent labels gebruik maken van (bedrijven die eigendom zijn van) major labels voor de distributie van hun muziek, rekenen de major labels dit mee als opbrengsten voor het berekenen van hun eigen marktaandeel.
 
Het claimen van marktaandeel door deze internationale bedrijven, dat goed is voor 8.6% van de totale markt en betrekking heeft op 22.2% van het marktaandeel van de indies, vertekent het daadwerkelijke beeld.

WINTEL’s analyse geeft daarom een veel accurater overzicht van de markt door rechteneigendom als referentie te gebruiken.
 
Dit is ook belangrijk omdat marktaandeel gebruikt wordt door leidende digitale muziekbedrijven zoals Apple, Google en Spotify bij onderhandelingen met de independent sector en dit vaak van invloed is op de uitbetaling aan rechthebbenden.

Tegen het eind van 2017 hadden alle streamingdiensten gecombineerd een totaal van 176 miljoen abonnementhouders, wat 64 miljoen meer was dan in 2016. Deze groei ging gepaard met een groei in streamingopbrengsten voor independent labels van 46% in 2017 tot 3.1 miljard dollar, wat goed was voor 44% van de totale opbrengsten in de sector, ten opzichte van de 33% in 2016.

Een aannemelijke reden voor deze doorgaande groei is het feit dat independent labels zich goed hebben aangepast aan het streaming model en hun voordeel hiermee doen. 47% van de ondervraagden gaven aan dat dit heeft geleid tot een significante verbetering van hun geldstromen. Voor 73% van de labels is streaming zelfs al goed voor meer dan 30% van hun inkomsten.
 
Deze cijfers duiden ook op een bemoedigende trend bij indies, namelijk dat hun investeringen in lange-termijnontwikkeling van artiesten, en in het album format, eerder een voordeel zijn dan een nadeel in het streamingtijdperk. Indies investeren voor de lange termijn en ontwikkelen daarmee een duurzame bedrijfsvoering.


Een andere interessant en positief resultaat van het rapport van dit jaar is dat 76% van de artiesten die getekend zijn bij een independent label ervoor kiest om hun contract te verlengen tegen het einde van de termijn. Dit is zonder twijfel een weerspiegeling van de stabiliteit onder de labels die met deze artiesten werken. Reacties laten zien dat 42% van de werknemers bij independent bedrijven daar werkzaam zijn gebleven sinds het begin, een gegeven dat extra bijzonder is gezien het feit dat het gemiddelde independent label 14.9 jaar oud is.

Met deze data wordt een interessante blauwdruk van de moderne independent zichtbaar. Het gemiddelde label heeft nu 13.6 full-time werknemers, 3.2 part-time werknemers en 97.6 artiesten in haar catalogus. Dit laatste gegeven is relevant voor de positieve impact die streaming heeft op independent bedrijven met sterke catalogi, wat helpt om opbrengsten op een duurzame manier te laten groeien.
 
Het is ook de moeite waard om te reflecteren op wat de definitie is van een ‘independent’ anno 2018. De term is duidelijk aan het evolueren in de moderne muziekindustrie en naast labels omvat het nu ook artiesten die zelf hun muziek releasen door middel van third party distributeurs. Dit model staat bijvoorbeeld ook aan de basis bij de creatieve en commerciële wereldwijde explosie van het genre ‘grime’.
 
WINTEL 2018 onthult dat opbrengsten van zelf-releasende artiesten groeiden van 94 miljoen dollar in 2016 naar 101 miljoen dollar in 2017. Terwijl deze artiesten teams om zich heen verzamelen die label-achtige werkzaamheden uitvoeren, lijkt dit deel van de onafhankelijke muziekgemeenschap significant te groeien.
 
Kees van Weijen Boardmember van WIN , President van STOMP en IMPALA zegt:

“Het rapport bevestigt met een aandeel van 39.9% de groei van het wereldwijde independent markt aandeel in 2017. De Indie community is een grote speler in de hedendaagse en turbulente muziek markt. Daarnaast is de doelstelling van WIN om in emerging markets nieuwe trade associations op te richten een goede strategie gebleken en wij gaan door op de ingeslagen weg.”

WINTEL zal beschikbaar zijn in print en online op www.winformusic.org vanaf 4 december 2018 om 07.00 (UK tijdzone).

 

 


Voor meer informatie:
Michel Peek – STOMP Project Coordinator – michel.peek@stichtingomp.nl
 
 
Over WIN:
Het ‘Worldwide Independent Network’ (WIN) is het coördinerende orgaan voor nationale onafhankelijke handelsorganisaties die de muziekindustrie vertegenwoordigen over de hele wereld. WIN is opgericht in 2006 als reactie op wereldwijde problemen omtrent bedrijven, creatie en markt m.b.t. de independent sector. WIN bepleit, spoort aan en faciliteert als collectief voor haar leden. www.winformusic.org